2024-11-21
Okej att slänga kvittot från 1 juli
Den 1 juli 2024 slopades kravet på arkivering av ursprungligt räkenskapsmaterial. Det betyder att om ditt företag har digitaliserat och överfört exempelvis kvitton och fakturor till elektroniska dokument, så behöver du inte spara originalhandlingen utan endast det nya, elektroniska materialet.
Pappershandlingarna får alltså förstöras – på följande villkor:
- Räkenskapsinformationen har överförts till annan handling.
- Överföringen innebär inte någon risk för att räkenskapsinformationen förändras eller försvinner.
Tidigare gällde att du kunde föra över originalhandlingar (t ex pappersfakturor) till elektroniska dokument – men att originalhandlingarna fortfarande skulle sparas i 3 år.
Är arkiveringskravet slopat nu?
Nej, arkiveringskravet i Bokföringslagen finns kvar. Du ska fortfarande ha räkenskapsinformation tillgänglig till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Skillnaden efter 1 juli 2024 är att det nu räcker med att spara det elektroniska dokumentet, enligt de villkor som vi nämnt ovan.
Får jag slänga mina papperskvitton när jag gjort en överföring?
Ja, efter 1 juli finns inget krav på arkivering av originalhandlingarna om de har överförts till annan handling (och detta inte innebär risk för att räkenskapsinformationen förändras eller försvinner).
Det gäller även om du har gjort överföringen innan 1 juli.
Vad är en godkänd överföring?
En godkänd överföring kan vara att du skannar in en faktura eller ett kvitto som blir en elektronisk handling (digitalisering). Det kan också vara det i princip motsatta – att en PDF-faktura skrivs ut på ett fysiskt papper.
Överföringen av räkenskapsinformationen ska ske på ett betryggande sätt. Den ska bevaras på ett säkert sätt och detta ska ske utan risk för att den förändras eller förstörs. Detta innebär att informationen efter överföringen måste vara densamma.